خسارت 300 میلیون دلاری قطع صادرات گاز مصر برای دولت اردن

خسارت 300 میلیون دلاری قطع صادرات گاز مصر برای دولت اردن
بنا بر اعلام موسسه آمریکایی سیتی گروپ، قطع صادرات گاز مصر به اردن، به طور کلی 300 میلیون دلار برای این کشور هزینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، تحلیلگران موسسه سیتی گروپ آمریکا اعلام کردند: قطع صادرات گاز مصر به اردن که در سال جاری میلادی دو بار و به دلیل انفجار خط لوله انتقال گاز مصر رخ داد، به طور کلی 300 میلیون دلار ( یک درصد تولید ناخالص داخلی) برای اردن هزینه به همراه دارد.

پس از دو بار انفجار خط لوله انتقال گاز مصر در ماه‌های فوریه و اواخر آوریل گذشته، نیروگاه‌های تولید برق اردن به منظور تامین سوخت مورد نیاز خود به استفاده از سوخت‌های بسیار گران روی آوردند.

تحلیلگران این موسسه در بیانیه‌ای اعلام کردند: بیش از 75 درصد برق اردن با گاز وارداتی از مصر تولید می شود؛ دولت اردن گاز وارداتی را با تعیین یک تعرفه ثابت برای مصرف داخلی و با یارانه عرضه می کند.‌

به گفته این تحلیلگران، در پی توقف عرضه گاز مصر به اردن در اوایل امسال و نیاز این کشور برای استفاده از سوخت‌های گران تر از جلمه نفت کوره و گازوییل برای تولید برق، یارانه برق اردن احتمال دارد در سال جاری میلادی دو برابر شود.

مقام‌های وزارت نفت مصر که خواستند نامشان فاش نشود، پیش تر اعلام کرده بودند: قاهره و امان موافقت کرده‌اند بهای گاز صادراتی مصر به اردن از 1.5 دلار به 4 دلار برای هر یک میلیون بی.تی.یو افزایش یابد.

بر اساس گزارش موسسه سیتی گروپ، این توافق برای مصر سالانه حدود 200 میلیون دلار درآمد خواهد داشت و بدیهی است که این توافق برای طرف مقابل (اردن) همین میزان خسارت به همراه دارد.

۸ تیر ۱۳۹۰ ۱۳:۴۰
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۹