تاخیر دولت در تخصیص منابع 18 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

تاخیر دولت در تخصیص منابع 18 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از تاخیر دولت در تخصیص منابع 18 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی گفت: حساسیت گذشته دولت نسبت به این صندوق کم شده است.
جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد هیات امنا و هیات عامل صندوق توسعه ملی افزود: از نکات مبهم برای مجلس این است که چرا دولت قبل از تصویب اساسنامه، مرتب پیگیری و مصاحبه می‌کرد که سریعتر اساسنامه صندوق توسعه ملی تصویب شود، اما بعد از تصویب و ابلاغ اساسنامه صندوق در قانون برنامه پنجم، دولت برخورد سردی با صندوق پیدا کرده و هنوز ارکان آن معین نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره منابع صندوق توسعه ملی گفت: منابع صندوق توسعه ملی متشکل از 20 درصد درآمد فروش نفت و گاز و میعانات گازی است که در حال حاضر به حدود 18 میلیارد دلار رسیده است.

قادری گفت: این قابل درک نیست که چرا بعد از تصویب اساسنامه صندوق توسعه ملی در قانون برنامه پنجم قبل از عید، هنوز مدیرعامل صندوق مشخص نشده و منابع این صندوق برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد آزاد نشده است.

وی تأکید کرد: باید منابع صندوق توسعه ملی سریع‌تر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد که این منابع می‌توانست در سال گذشته و در حال حاضر در خدمت اقتصاد قرار گیرد، ولی نمی‌دانیم دولت چه برنامه‌ای برای صندوق توسعه ملی دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا منابع صندوق توسعه ملی به اندازه بودجه عمرانی در اقتصاد اثر می‌گذارد، گفت: قطعاً با این منابع بسیاری از گره‌ها باز می‌شود و پروژه‌هایی که نیازمند منابع مالی هستند، با تأمین نقدینگی مشکل آنها برطرف شده و نقدینگی به تولید کشور تزریق می‌شود.

نماینده شیراز در مورد معرفی نمایندگان مجلس برای حضور در هیئت امنای صندوق توسعه ملی گفت: احتمالاً رأی مجلس به این نمایندگان بعد از تعطیلات ارائه و از سوی مجلس به هیئت امنای صندوق معرفی می‌شوند.
۱۱ تیر ۱۳۹۰ ۱۱:۱۵
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۰۵