تولیدکنندگان نگران شیوه اجرای بسته‌های حمایتی هستند

تولیدکنندگان نگران شیوه اجرای بسته‌های حمایتی هستند
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: تولیدکنندگان نگران شیوه اجرای بسته‌های حمایت از صنعت در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند.
به گزارش مهر، محمد نهاوندیان در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن با اشاره به تصمیم مجلس مبنی بر ایجاد وزارتخانه جدید صنعت، معادن و تجارت، ابراز امیدواری کرد که تشکیل این وزارتخانه به اصلاح ساختاری در بخش تولید و صنعت و تجارت کشور بیانجامد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، مسائل و مشکلات بخش صنعت کشور را در دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم‌بندی کرد و افزود: کار بزرگ هدفمندی یارانه‌ها در کشور آغاز شده و همه در ضرورت اجرای آن، هم‌نظر بودند؛ البته منطق اصلی این حرکت کاهش دادن انحرافات قیمتی در بازار ایران و تخصیص بهینه منابع و حرکت به سمت بازار رقابتی بوده است.

وی تصریح کرد: در این مسیر، منابع و مصارفی پیش‌بینی شد و در تخصیص منابع، اختلاف‌نظرهایی وجود داشت که در نهایت، براساس قانون مقرر شد که 30 درصد منابع حاصل از هدفمندشدن یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یابد.

نهاوندیان با اشاره به نگرانی‌های بخش تولید درباره نحوه اجرا و پرداخت سهم یارانه‌های این بخش خاطرنشان کرد: باید در فرایند اجرا به تولید کمک کرد تا بتواند با تکانه‌های ناشی از هدفمندکردن یارانه‌ها خود را انطباق دهد.

وی با اشاره به اخطارهای بخش برق مبنی بر قطع برق واحدهای صنعتی گفت: این امر در شرایط فعلی که تولید با مشکلات بسیاری مواجه است، توجیه ندارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین با تاکید بر ضرورت نگارش آئین نامه برخی از مواد قانون برنامه پنجم توسعه که مرتبط با بخش تولید کشور است، گفت: در این میان آئین نامه ماده 80 برنامه پنجم درباره مشوق‌های استخدام جدید باید به زودی نگارش شود؛ چراکه این نوع بلاتکلیفی‌ها ممکن است به ریزش برخی استخدام‌ها در واحدهای تولیدی منجر شود.

نهاوندیان همچنین در مورد ضرورت تدوین آیین‌نامه تجدید ارزیابی دارایی‌های بخش خصوصی نیز گفت: دسترسی نقدینگی مشکل دیگر بخش صنعت و معدن کشور است که در این جریان، اقدام خوبی صورت گرفته است که برای نخستین‏بار، بخش خصوصی، دارایی‌های خود را ارزیابی کند و این تجدید ارزیابی‌ها، شرایط مساعدتری برای تامین نقدینگی ایجاد می‌کند و در عین حال، نیازمند تصویب فوری آئین‌نامه است.

رئیس اتاق ایران به پدیده ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها اشاره کرد و گفت: با تدبیر صحیح، نیروی کار و ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها مدیریت شود، می‌توان از دل آن به رونق اقتصادی دست پیدا کرد. در این میان توجه به اقتضائات بازار، لازمه رونق اقتصادی است. بر این اساس دادن پروانه و مجوز به رشته‌هایی که ظرفیت مازاد در آن‌ها داریم و بازار مناسبی نیز ندارند، چیزی جز تضییع منابع نیست.

نهاوندیان توجه به صرفه مقیاس در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی را مهم ارزیابی و تصریح کرد: باید دید چگونه می‌توان با تولیدکنندگان انبوه که قیمت تمام‌شده کالاهای آن‏ها پایین است، رقابت کنیم. وی استقبال از ادغام واحدهای تولیدی و اتخاذ سیاست‌های لازم در این باره را برای رقابت در بازار جهانی، مهم ارزیابی کرد.
۱۲ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۴۸
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۳