تعطیلی و تعدیل نیروهای پتروشیمی هگمتانه پیش از افتتاح رسمی

تعطیلی و تعدیل نیروهای پتروشیمی هگمتانه پیش از افتتاح رسمی
پتروشیمی هگمتانه قبل از افتتاح رسمی به حالت نیمه تعطیل درآمده و تعدادی از کارگران خود را تعدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اوپکس از همدان، روز 15 فروردین ماه تعدادی از کارگران پتروشیمی هگمتانه به سبب عدم پرداخت حقوق و تعطیلی واحد پتروشیمی در مقابل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تجمع داشته‌اند.

بنا به گفته تعدادی از کارگران، این افراد صبح روز 15 فروردین برای آغاز کار به کارخانه مراجعه می‎کنند که ماموران انتظامات از ورود آنها به داخل کارخانه جلوگیری کرده و به آنها می‎گویند شرکت تا پایان این ماه تعطیل بوده و کار متوقف شده است.

یکی دیگر از کارگران می‎گوید: کارگرانی که بین 5 تا 10 سال است در این شرکت کار می‌کنند هنوز سنوات خود را دریافت نکرده‌اند و در چنین شرایطی مسئولان شرکت بدون اینکه بگویند چگونه باید پی‌گیر معوقات حقوقی‌مان باشیم کارمان را تعطیل کرده‌اند و کارگران را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده‌اند.

این کارگر افزود: اگر زود‌تر وضعیت را مشخص کنند و کارگران را به بیمه بیکاری معرفی کنند حداقل مشکل کارگرانی که می‌خواهند از بیمه‌شان استفاده کنند حل می‌شود ولی متاسفانه هنوز این کار را هم انجام نداده‌اند.

شرکت بزرگ پتروشیمی هگمتانه که بیش از 150 نفر کارگر دارد در ماه‌های پایانی سال 93 آماده بهره‌برداری شد اما به گفته کارگران به دلیل افت و خیزهای فراوانی که از ابتدای تاسیس داشته هیچ‌گاه امنیت شغلی کارگران را تضمین نکرده است و آنان همواره در وضعیت بلاتکلیفی قرار داشته‌اند. کارگران می‌گویند وضعیت شرکت و مشکلاتی که در زمینهٔ توافقات پیمانی خود دارد باعث شده امنیت شغلی آنان دائم مورد تهدید قرار گیرد.

برخی از کارگران در این تجمع مدعی بودند که پروژه پتروشیمی هگمتانه علی رغم اینکه آماده بهره‌برداری است اما به دلایل نامعلومی با دست اندازهای مختلفی مواجه شده و در این بین کارگران هستند که با این وضعیت بیکاری که در شهر وجود دارد، دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

به گفتهٔ کارگران، مسئله اصلی این است که مسئولان تکلیف کارگرانی که سابقه کار بعضی از آن‌ها تا 10 سال است - از زمان احداث این شرکت - را مشخص نمی‌کنند. این کارگران عمر خود را پای این کار گذاشته‌اند و نباید با آن‌ها اینگونه برخورد شود. اگر کسی هم پیگیری کند بعضا برخورد قهری با او صورت می‌گیرد و این برای کارگرانی که خرج سنگین زندگی به گردن آنهاست گران تمام می‌شود.

در این بین وعده‌هایی از سوی مسئولان پتروشیمی هگمتانه به کارگران مبنی بر اینکه حقوق، پاداش و عیدی کارگران تا 25 فروردین ماه پرداخت می‎شود داده شده است، از سوی دیگر آنها بر این اعتقاد هستند که مشکلات پیمانکاری و اختلاف سهام‎داران سبب بروز چنین مشکلاتی شده است.

به گزارش تسنیم؛ پروژه پتروشیمی هگمتانه براساس اعلام مسئولان این پروژه، قرار بود برای 200 نفر بطور مستقیم و 2 هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کند، این شرکت با مشارکت 57 درصدی بخش خصوصی، 33 درصدی شرکت ملی پتروشیمی ایران و 10 درصدی یک شرکت ایتالیایی ساخته شده است اما به دلایل متعددی هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

با راه‌اندازی پتروشیمی هگمتانه واردات پودر و گرانول PVC گرید پزشکی به داخل کشور متوقف می‌شود و علاوه بر این با بهره‌برداری از این مجتمع، ایران به جمع صادرکنندگان یکی از کمیاب‌ترین محصولات پتروشیمی جهان می‌پیوندد.

استاندار همدان که روز گذشته و پس از نخستین شورای اداری استان همدان به میان خبرنگاران آمده بود در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه وضعیت کارگران پتروشیمی هگمتانه به کجا می‏رسد، اظهار داشت: از این موضوع اطلاعی نداشته و از شما این مسئله را می‏‌شنوم.

محمدناصر نیک بخت که پیگیری‌های بسیاری برای راه‎اندازی پتروشیمی هگمتانه در 2 سال گذشته داشته است، افزود: مشکلی ایجاد نمی‎شود و کارگران نیز به سر کار خود باز می‎گردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: این کارگران با پتروشیمی قرارداد ندارند بلکه قرارداد آنها با پیمانکار پروژه است که پس از پایان کار، قرارداد کارگران وی نیز به اتمام می‏رسد.

حمیدرضا متین افزود: حقوق و مزایای کارگران تا 26 اسفند ماه پرداخت شده و مشکلی در این زمینه نداریم، 97 نفر از کارگران با پیمانکار پروژه قرارداد دارند که 27 نفر از آنها تعدیل شده و نیروهای دوره دیده در پتروشیمی ماهشهر جایگزین آنها می‏شوند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم در زمینه تقسیط هزینه‌های 27 درصد سهام پتروشیمی هگمتانه انجام شده است، بیان کرد: بالاترین سهام مربوط به سرمایه‎گذار خصوصی بوده و امیدواریم با شرایط به وجود آمده خرداد ماه شاهد بهره‎برداری پتروشیمی هگمتانه باشیم.

۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۱۱
تسنیم |
تعداد بازدید : ۶۶۵