ضرر 150 میلیون دلاری بانک مرکزی آفریقای جنوبی برای حمایت از صادرات

ضرر 150 میلیون دلاری بانک مرکزی آفریقای جنوبی برای حمایت از صادرات
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افریقا از ضرر 150 میلیون دلاری بانک مرکزی آفریقای جنوبی برای حمایت از صادرات خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، حمید افتخاری با اعلام این خبر افزود: بانک مرکزی افریقای جنوبی برای دومین سال مالی پیاپی (2010 و 2011) 150 میلیون دلار ضرر کرد.

وی با اشاره به سخنان ژیل مارکوس رییس بانک مرکزی افریقای جنوبی گفت: این بانک به منظور تضعیف ارزش رند در برابر ارزهای خارجی( جهت حمایت از صادرات افریقای جنوبی) بالغ بر 3/10 میلیارد دلار ( معادل 70 میلیارد رند) ارز خریداری کرد که منجر به زیانی معادل 2/1 میلیارد رند(حدود 150 میلیون دلار) برای بانک مرکزی کشور شده است.

افتخاری تصریح کرد:  در سال مالی گذشته نیز این بانک بیش از یک میلیارد رند زیان داشت که این زیان از محل درآمدهای مالیاتی جبران می شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی افریقای جنوبی در دو سال گذشته به دنبال درخواست های صادرکنندگان کالا و اتحادیه های بازرگانی برای تنظیم ارزش رند حدود 8 تا 10 رند برابر یک دلار ( در مقایسه با نرخ 7/6 جاری) در بازار ارز دخالت کرد و با فروش گسترده رند و خرید دلار و سایر ارزهای خارجی سعی بر کاهش ارزش رند در برابر ارزهای خارجی کرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: در سال گذشته سرمایه گذاری خارجی در آفریقای جنوبی کاهش یافت و بانک مرکزی هم جهت کنترل قیمت رند در بازار ارز دخالت کرد اما همچنان ارزش رند در برابر ارزهای خارجی در حال افزایش است.
۱۹ تیر ۱۳۹۰ ۱۲:۵۷
سازمان توسعه تجارت |
تعداد بازدید : ۱,۲۴۳