‌٧ میلیارد صادرات ؛ ‌١٣.7 میلیارد دلار واردات

‌٧ میلیارد صادرات ؛ ‌١٣.7 میلیارد دلار واردات
تراز بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام) طی سه ماه نخست سال 1390 با کسری 4.401 میلیون یورو (معادل 6.271 میلیون دلار) مواجه بوده است.
طی این مدت، تراز بازرگانی خارجی کشور (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با 98 کشور دنیا، منفی و با 72 کشور دیگر مثبت بوده است.

به گزارش ایسنا،آمار گمرک از سه ماهه تجارت کشور نشان می‌دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی، بدون احتساب میعانات گازی، طی سه‌ ماهه‌ نخست سال جاری، به مقدار 15.812 هزار تن و به ارزش 5.214 میلیون یورو (معددل 7.458 میلیون دلار) بوده است که نسبت به سال قبل، از نظر وزن 8.42 درصد و از نظر ارزش 24.74 درصد، افزایش داشته است.

در سه ماهه‌ نخست سال جاری، نزدیک به 63 درصد از سهم ارزشی و 40 درصد از سهم وزنی صادرات را سوخت‌های معدنی، محصولات شیمیایی آلی، مواد پلاستیکی، میوه‌های خوراکی و کودها تشکیل داده‌اند.

در سه ماهه‌ نخست سال جاری، برای اقلامی نظیر گاز‌های نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل، الکل‌های غیرحلقوی، کودهای ازته و ورق گرم فولادی شاهد افزایش قابل توجه قیمت جهانی بوده‌ایم، به طوری که مجموع این اقلام، با در نظرگرفتن هیدروکربورهای حلقوی و روغن‌های حاصل از مواد معدنی قیری بیش از 112 درصد رشد ارزشی داشته، در حالی که وزن آنها، در حدود 65.37 درصد افزایش یافته است. بدون این اقلام، میزان صادرات کاهشی در حدود شش درصد وزن و ارزش خواهد داشت.

از میان کشور‌هایی که در سه ماهه‌ نخست سال گذشته در رده‌ بیست کشور عمده مقصد صادرات قرار داشته‌اند، بلژیک، تایوان، فیلیپین، هلند و ویتنام، خرید محصولات ایرانی را کاهش داده‌اند.

در مقابل، در این مدت، کشور‌های سنگاپور، جمهوری کره، ترکیه، اندونزی و ژاپن، بیشترین افزایش ارز را در بین بیست کشور عمده‌ مقصد محصولات صادراتی داشته‌اند.

واردات

واردات کشور، طی سه ماهه‌ نخست سال 1390، به میزان 8.182 هزار تن، به ارزش 9.615 میلیون یورو (معادل 13.729 میلیون دلار) بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، از نظر وزن 26.01 درصد و از نظر ارزش 0.40 درصد کاهش داشته است.

در سه ماهه نخست سال جاری، حدود 50 درصد از وزن و ارزش واردات را ماشین‌آلات و دستگاه‌های مکانیکی، آهن و فولاد، ماشین‌آلات و دستگاه‌های الکتریکی، قطعات منفصله وسائل نقلیه و غلات تشکیل داده‌اند.

در سه ماهه نخست سال جاری، واردات اقلامی نظیر ورق گرم فولادی، گندم، قند و شکر از نیشکر، پروفیل از آهن و فولاد، کودهای فسفاته، سنگ‌آهن، ملاس‌های نیشکر، در مجموع بیش از 73.55 و 62.4 درصد کاهش وزن و ارزش داشته که عامل اصلی کاهش وزن و ارزش واردات بوده است.

کشور‌های چین، بلژیک، اوکراین و مالزی، بیشترین افزایش ارزش را در بین بیست کشور عمده مبدأ واردات در سه ماهه‌ی نخست سال جاری، به خود اختصاص داده‌اند.

از میان کشور‌هایی که در سه ماهه‌ی نخست سال گذشته در رده بیست کشور عمده مبدأ واردات قرار داشته‌اند، ژاپن، انگلستان، هلند، روسیه و اسپانیا، بیشترین کاهش وزن و ارزش را تجربه کرده‌اند.
۲۰ تیر ۱۳۹۰ ۱۱:۱۵
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۴۲