حسینی: فقط متعجبم

حسینی: فقط متعجبم
اعلام نرخ رشد اقتصادی 10 درصد از سوی احمدی نژاد
نرخ رشد اقتصادی کشور که مدت ها بود از سوی مراجع رسمی دولت اعلام نمی شد و از سال 88 تاکنون سربسته مانده بود، سرانجام روز گذشته در نشست هیأت دولت رونمایی شد. رییس دولت دهم در جلسه هیأت دولت، گفت: "عده‌ای می‌ترسند اعلام کنند رشد اقتصادی ایران بالای 10 درصد بوده، در حالیکه این اتفاق در واقعیت رخ داده است."
اظهارنظر روز گذشته محمود احمدی نژاد درباره نرخ رشد اقتصادی کشور در حالی است که بانک مرکزی و حتی مراجع بین المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران را بسیار پایین‌تر از این ارقام می‌دانند. بانک مرکزی با تاخیر یک ساله نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 88 را 4/3 درصد اعلام کرد و حال آنکه این نرخ توسط بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که به گفته کارشناسان اقتصادی مرجع اطلاعات بسیاری از کشورهای جهان است،رقم‌های بسیار پایین تری را نشان می دهد. بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی ایران را در سال 2010 ، 5/1 درصد و صندوق بین المللی پول این نرخ را برای سال 2010 تنها یک درصد اعلام کرده است و در عین حال پیش بینی می کند که این نرخ در سال جاری میلادی به صفر برسد.
عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، از این اعلام نظر رییس جمهور اظهار تعجب می‌کند و به عنوان یک فعال بخش خصوصی،معتقد است که نرخ رشد اقتصادی در دو سال اخیر تنها 5/1 درصد بوده است. سید حمید حسینی به "شرق" می گوید: اگر واقعا نرخ رشد اقتصادی در کشور 10 درصد باشد، این نرخ باید در تمام شاخص‌های آماری خود را نشان دهد حال آنکه اینچنین نیست. در سال‌های اخیر در بخش نفت و گاز که سهمی در برآورد نرخ رشد اقتصادی کشورها دارد، با کاهش تولید مواجه بوده‌ایم. در بخش صنعت نیز اوضاع خیلی خوب نیست، سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته و رکود بر بخش تولید سایه انداخته است و در عین حال رشد بخش صنعت نیز حدود چهار درصد برآورد شده است. حسینی ادامه می‌دهد: بخش مسکن تنها بخشی بود که به پشتوانه تزریق نقدینگی توسط دولت به این بخش در بخش مسکن مهر رشد مناسبی داشته و این در حالی است که بخش مسکن سهم چندانی در نرخ رشد اقتصادی کشور ندارد. در عین حال در بخش کشاورزی نیز با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم و خشکسالی نیز که برقرار است و نشانی از رشد در این بخش دیده نمی‌شود. این در حالی است که در شاخص‌های بهره‌ورزی و کارآیی اقتصادی نیز اتفاق خاصی نیفتاده که بگوییم نرخ رشد اقتصادی 10 درصدی را رقم زده است. وی صمن آنکه می گوید از اظهارات روز گذشته را از رسانه ها شنیده  و از نرخی که رییس دولت اعلام کرد تعجب کردم،ادامه می دهد: واقعا هم که جای تعجب دارد، زیرا بالاترین نرخ رشد اقتصادی کشور مربوط به سا ل‌های 82 و 83 است که 8/6درصد اعلام شد و تمامی مراجع داخلی و خارجی نیز آن را تایید کردند و از این تاریخ به بعد نرخ رشد اقتصادی کشور روندی کاهشی داشت و حتی مراجع جهانی این رقم را یک درصد اعلام کردند. عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح می‌کند: شاید معیارهایی که برای محاسبه نرخ رشد اقتصادی توسط رییس دولت استفاده شده فرق می‌کند و ما نمی‌دانیم این معیارها چیست.
۲۲ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۴۳
تجارت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۲۰۳