اجرای طرح‌های پتروشیمی نیازمند حضور توانمند بخش خصوصی است

اجرای طرح‌های پتروشیمی نیازمند حضور توانمند بخش خصوصی است
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که طرح‌های پتروشیمی از پروژه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند، گفت: در راستای اجرای اصل 44 برخی از پروژه‌ها به شرکت‌هایی واگذار شده که از توانایی کافی برای اجرای مطلوب پروژه‌ها برخوردار نیستند.
به گزارش موج به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، احمد رضا حیدرنیا واگذاری‌ طرح‌های پتروشیمی را نیازمند شرایط و اصول مشخصی دانست و افزود: باید سازکاری برای واگذاری‌ها در نظر گرفته شود تا براساس آن پروژه‌های متوقف شده‌ای که سهامدارانشان توانایی اجرای آن‌ها را ندارند، به بخش خصوص دیگری سپرده شود.
وی با اشاره به تبعات اجتماعی منفی تاخیر در اجرای طرح‌ها گفت: همان‌گونه که در اجرای یک طرح پتروشیمی تضمین معتبر و لازم را از پیمانکار مربوطه می‌گیریم، انتظار داریم در بحث واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی نیز تضمین مورد نیاز گرفته شود تا از این طریق سهامداران به تعهدات خود در قبال طرح‌ها عمل کنند و تاخیری هم در اجرای طرح‌ها به وجود نیاید.
حیدرنیا همچنین به سرگردانی و بلاتکلیفی طرح‌ها طی فرآیند انتقال سهام اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی این نقل و انتقالات اجرای طرح‌ها را نزدیک به چند ماه با وقفه مواجه می‌کند که این زمان از دست رفته برای پروژه‌ای که باید چهار ساله به بهره‌برداری برسد، قابل توجه است.
وی پتروشیمی ایلام را با داشتن شش سهامدار عمده، نمونه‌‌ای از این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: درحالی که واحد پلی‌اتیلن این مجتمع به عنوان واحد پایین‌دست پیشرفت 95 درصدی دارد، واحد الفین آن به عنوان واحد بالادستی از پیشرفت 20 درصدی برخوردار است.
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از سوی دیگر براساس قانون، شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه دارد تا در طرح‌های پتروشیمی در مناطق محروم تا سقف 49 درصد و در سایر مناطق تا 20 درصد سرمایه‌گذاری کند، از این‌رو می‌تواند با حفظ سهام خود به پیشبرد طرح‌ها کمک شایانی کند.
به گفته حیدرنیا هدف از نگهداشتن این سهام، حفظ تصدی‌گری نیست بلکه از این طریق پشتیبانی‌های بهتری را از طرح‌ها و سهامداران خصوصی آن‌ها انجام می‌شود و به بیان دیگر نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر طرح‌های خصوصی بیشتر جنبه پشتیبانی‌کننده دارد که به موجب آن می‌توان صنعت پتروشیمی را به جایگاه شایسته‌اش هدایت کرد.
وی با بیان اینکه نمی‌توان توانمندی برخی از شرکت‌های خصوصی را در اجرای پروژه‌ها نادیده گرفت، افزود: از سوی دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی تجربه‌‌‌ای نزدیک به نیم قرن دارد و بخش خصوصی می‌تواند با بهره‌گیری از این تجربه نتیجه مطلوب‌تری کسب کند.
حیدرنیا خاطرنشان کرد: البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی در صورت واگذاری کامل طرح‌ها همچنان از آن‌ها حمایت‌ می‌کند همان‌طور که تا امروز توان تخصصی و نیروهای با تجربه خود را در اختیار بخش خصوصی قرار داده و به شیوه‌های گوناگون مشکلات آن‌ها در زمینه‌های مختلف از تامین منابع مالی گرفته تا تهیه لیسانس و ... را رفع کرده است.
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به تضمین‌های داخلی و خارجی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای برخی از مجتمع‌های پتروشیمی پرداخت کرده است، یادآور شد: بسیاری از طرح‌های پتروشیمی در دهه اخیر با وام‌ها و تضمین‌های دولتی اجرا شده و امروز این مجتمع‌ها به دولت بدهکارند.
به گفته او بنابراین شیوه بازگرداندن این مطالبات در زمان واگذاری‌ها نیز در کنار سازکار درست واگذاری‌ها باید مورد توجه باشد چرا که نحوه پرداخت بدهی‌ها در فرآیند واگذاری امروز به یکی از چالش‌های پیش‌روی طرح‌ها تبدیل شده است.
۲۷ تیر ۱۳۹۰ ۱۳:۲۱
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۱۸۷