جدایی پتروشیمی از وزارت نفت جز بروز ناهماهنگی چیزی را نصیب کشور نمی کند

جدایی پتروشیمی از وزارت نفت جز بروز ناهماهنگی چیزی را نصیب کشور نمی کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه جدایی شرکت پتروشیمی از وزارت نفت جز ایجاد دردسر و بروز مشکلات و ناهماهنگی چیزی را نصیب کشور نمی کند، گفت: به نظر نمی آید پیوستن پتروشیمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت با این اوضاع ساختاری به صلاح کشور باشد.
سیروس سازدار در گفتگو با خبرنگار موج در خصوص احتمال پیوستن شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بحثی که در خصوص وزارت نیرو در تولید برق و وابستگی آن به تأمین سوخت و لزوم هماهنگی با شرکت ملی گاز مطرح شد، باید در این مورد نیز مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: اگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت صنایع برود، تأمین مواد اولیه اش چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟
این عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه پتروشیمی در تأمین مواد اولیه وابسته به وزارت نفت است، اذعان داشت: شاید برخی بگویند چون پتروشیمی صنعت است باید به وزارت صنایع بپیوند، اما از نظر تخصصی با ساختار موجود و با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی در تأمین مواد اولیه اش از ابتدا تاکنون وابسته به وزارت نفت بوده، اگر پتروشیمی از وزارت نفت تفکیک شود، دچار مشکلاتی خواهد شد.
سازدار خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت چه وزاتخانه ای خواهد شد اگر بخواهد هم به وظایف خود در حیطه صنایع و معادن عمل کند و هم بخواهد به وظایف خود در حیطه بازرگانی بپردازد و در کنار آن پتروشیمی نیز به این حجم گسترده اضافه شود، به نظر نمی آید پیوستن پتروشیمی با این اوضاع ساختاری به صلاح کشور باشد.

جدایی پتروشیمی از وزارت نفت شعاری بیش نیست
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس هشتم در پاسخ به اینکه در قانون جدید نفت و گاز که در مجلس تصویب شده است وزارت نفت را با چهارشرکت اصلی که یکی از آنها شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، معرفی نموده، آیا با در نظر گرفتن این قانون می توانیم جدایی شرکت پتروشیمی از وزارت نفت را منتفی بدانیم، اظهار داشت: چون در این قانون چهار شرکت زیر مجموعه وزارت نفت، گاز، پتروشمی، پخش و پالایش و نفت است، به نظر می آید که در عمل کاری انجام نشود و موضوع پیوستن شرکت ملی صنایع پتروشیمی به وزارت صنایع شعاری بیش نباشد و وزارت نفت با ساختار و ترکیب امروزی به کار خود ادامه دهد.
وی افزود: از لحاظ کارشناسی با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی، صنعتی نوپا و جدید است و وابستگی شدیدی هم به وزارت نفت دارد، منفک شدنش از وزارت نفت جز ایجاد دردسر و بروز مشکلات و ناهماهنگی چیزی را نصیب کشور نمی کند.

پوشش صنایع سنگین تا فروش پرتقال؛ جایی برای پتروشیمی نیست
سازدار در ادامه تصریح کرد: در نظر بعضی ها که می خواهند ساختار مملکت را در جهت منفی به حرکت درآورند، شاید این اقدام درست باشد، اما از نظر منطقی و کار کارشناسی به نظر می آید این تصمیم، تصمیم پخته ای نباشد.
این عضو کمیسیون انرژی در پایان سخنان خود، گفت: وزارت صنایع از این پس باید هم صنایع سنگین و معادن را زیرپوشش قرار دهد و هم به خرید و فروش پرتقال برسد، حال اگر پتروشیمی نیز به آن بپیوند می توان در نظر آورد که چه مسائلی پیش خواهد آمد.
۲۸ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۵۸
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۶