تجارت نفت باید از تلفن و تلگراف به بازار سرمایه بیاید

تجارت نفت باید از تلفن و تلگراف به بازار سرمایه بیاید
وزیر اقتصاد با انتقاد از این که هم اکنون فروش نفت کشور در خدمت تامین مالی نفت نیست، گفت:‌ تا زمانی که نفت با تلفن و تلگراف از ما خریده می‌شود فرایند فروش آن نمی تواند به تامین مالی کشور کمک کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدشمس‌الدین حسینی امروز در همایش بررسی ابعاد و تحول روش‌های تامین مالی در کشور با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اساسی دولت در حوزه اقتصاد این است که هیچ پروژه اقتصادی دارای توجیه فنی بدون پوشش مالی نباشد، گفت: هیچ طرح عمرانی به خاطر پول نباید به کندی برخورد کند و هیچ نیاز اساسی و ضروری کشور در ابعاد اجتماعی و اقتصادی نباید متوقف بماند.

وی با بیان این که دغدغه‌های مهم کشور در حوزه اقتصاد در سند چشم انداز و سیاست‌های کلی اصل 44 و طرح تحول اقتصادی بروز کرده است به تاکید رهبر انقلاب بر نیاز کشور به شتاب‌دهی در تولید ثروت اشاره و خاطر نشان کرد:‌ قطعا شروع تولید ثروت سرمایه گذاری است و آن هم به تامین مالی نیاز دارد.

حسینی با بیان این‌که واگذاری امور به بخش غیر دولتی نیازمند توانمندسازی آن است و الزام اصلی این کار نیز تامین مالی است، افزود:‌ سیاست‌های کلی اصل 44 به دنبال تحول در نهادها و ساختارهاست که این کار اصلاح سیاست‌ها را نیز نیاز دارد.

وی با اشاره به این که یک زمان دغدغه مدیران کشور این بود که سیاست اقتصادی انبساطی یا انقباضی باشد گفت:‌ اگر نهادها بازبینی شوند این دغدغه‌ها برطرف می شوند امروز برای تحول در روش‌های مالی نیازمند تحول در تامین مالی و تنوع در ابزارهای آن هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان این که امروز تامین مالی باید به صورت برجسته در حوزه اقتصاد در آید، گفت:‌اولین کار این است که باید منابع موجود قدر بدانیم و از اتلاف آنها جلوگیری کنیم به عنوان مثال هم اکنون کاهش 10 درصدی مصرف برق کشور پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود شش میلیارد دلار سود نصیب کشور کرده است و این نشان می‌دهد که جلوگیری از اتلاف منابع یکی از راهکارهای تامین مالی است.

وزیر اقتصاد همچنین با بیان این‌که ابزارهای تامین مالی باید در کنار هم دیده شوند، گفت: من از بانک مرکزی می‌پرسم چرا در حالی که چهار ماه از سال گذشته است حتی یک برگه اوراق مشارکت سال گذشته به بورس نیامده است؟‌ بنابراین باید همه ظرفیت‌های تامین مالی در کشور با هم به کار گرفته شوند.

حسینی همچنین به ظرفیت‌های جدید تامین مالی که در قانون برنامه پنجم و بودجه 90 آمده اشاره و خاطر نشان کرد:‌ بر این اساس دستگاه‌های اجرایی می‌توانند بودجه‌های عمرانی خود را به صورت وام در اختیار بخش غیر دولتی قرار بدهند و به جای این که یک پروژه بعد از اجرا خصوصی سازی شود از همان ابتدا روند خصوصی سازی آن پیگیری می‌شود.

وی صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از روش‌های تامین مالی اعلام کرد و گفت:‌ ما یک قرن است که نفت می‌فروشیم ولی این عملیات فروش نفت به تامین مالی نفت کمک نکرده است، هنوز با تلفن و تلگراف از ما نفت می‌خرند ولی من می‌پرسم این فرآیند چگونه می‌تواند به تامین مالی نفت کمک کند؟

او با بیان این که فروش نفت کشور هم اکنون در خدمت تامین مالی نفت نیست، افزود:‌ باید تجارت نفت از تلفن و تلگراف به بازار سرمایه بیاید تا ابزارهای جدید خلق شوند به همین دولت بر راه اندازی بورس نفت تاکید کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید دوباره بر این که باید تجارت نفت از انحصار دولت خارج شود، افزود:‌ بانک مرکزی باید بیش از گذشته دغدغه تامین مالی را داشته باشد همچنین مهمترین وظیفه‌ شورای پول و اعتبار و شورای عالی بورس نیز باید تامین مالی کشور باشد.
۲۹ تیر ۱۳۹۰ ۱۱:۴۷
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۵