پروژه های نیمه کاره صنعت نفت در انتظار منابع مالی جدید

پروژه های نیمه کاره صنعت نفت در انتظار منابع مالی جدید
وجود صدها پروژه زخمی و نیمه کاره در صنعت نفت که در سال های گذشته بدون توجه به تامین منابع مالی کلنگ زنی شده، باعث بدهی چند ده میلیارد دلاری صنعت نفت شده است.
به گزارش ایرنا، عبدالمحمد دلپریش در جلسه هم اندیشی برنامه ششم توسعه با اشاره به اینکه در سالهای گذشته و در قالب برنامه پنجم توسعه صدها پروژه و طرح بدون در نظر گرفتن منابع مالی برای توسعه آنها تعریف شده است، گفت: توزیع منابع مالی به پروژه های متعدد در سالهای گذشته سبب شد صنعت نفت هم اکنون صدها پروژه و طرح زخمی داشته باشد.

وی افزود: این طرح ها و پروژه ها فقط برای صنعت نفت تعهد ایجاد کرد و سبب شد منابع مالی محدود صنعت نفت به جای تمرکز بر روی چند پروژه و اختصاص به آنها، میان صدها پروژه توزیع شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید تلاش شود بر روی هدف خاصی تمرکز و اولویت بندی طرحها مشخص شود، اظهار کرد: اشتباهی که به طور معمول در برنامه ها اتفاق می افتد این است که ظرفیت محدود میان طرحهای مختلف توزیع می شود.

دلپریش با یادآوری اینکه برنامه پنجم توسعه یکی از بزرگترین برنامه هایی بود که در کشور تدوین و درشرایط ویژه سیاسی ابلاغ شد، افزود: این برنامه به گونه ای تدوین شده بود که شرایط داخلی و خارجی امکان اجرای این برنامه را نمی داد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ششم باید واقع بینانه و براساس شرایط موجود کشور نوشته شود، تصریح کرد: بررسی برنامه های گذشته و تحلیل آن برنامه ها بدون شک می تواند به تدوین واقع بینانه برنامه ششم کمک کند.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به بدهی بیش از ٥٠ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و افزود: در برنامه ششم باید تلاش شود تا رابطه مالی شرکت ملی نفت ایران و دولت تغییر کند.

منصور معظمی معاون وزیر نفت نیز روز گذشته با انتقاد دوباره از پرداخت حجم عظیم یارانه ها از سوی وزارت نفت، گفت: شرکت ملی نفت ایران هم اکنون بیش از ٥٠ میلیارد دلار بدهی دارد.

وی با انتقاد از پرداخت حجم عظیم یارانه ها از سوی وزارت نفت و این که هنوز تصمیم جدی درباره قطع یارانه دهک های پردرآمد گرفته نشده است، اظهار داشت: وزارت نفت پارسال ٣٣ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان یارانه پرداخت کرده که سهم شرکت پالایش و پخش ٢٤ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان و سهم شرکت ملی گاز ایران ٩ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان بوده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به اینکه امسال با رایزنی گسترده که البته هنوز بر سر عدد و رقم آن به نتیجه نرسیدیم این رقم به ٣٢ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: سهم شرکت ملی گاز از این رقم ٩ هزار میلیارد تومان و سهم شرکت ملی پالایش و پخش ٢٣ هزار میلیارد تومان تعیین شده است؛ اختلاف ما با سازمان هدفمندی یارانه ها حدود پنج هزار میلیارد تومان است.

معظمی با بیان اینکه اگر این رقم یارانه با ارز سه هزار تومانی محاسبه شود حدود ١١ میلیارد دلار می شود، افزود: با این رقم می توان بخشی از منابع مالی طرحهای زخمی صنعت نفت را تامین کرد.

معاون وزیر نفت با تاکید براینکه برنامه ششم براساس واقعیت ها نوشته می شود، افزود: برنامه های آرمان گرایانه بدون شک در این برنامه جای نخواهد داشت.

وی همچنین از ضرورت بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی مستهلک گفت و افزود: در برنامه ششم توسعه باید توجه ویژه ای به این بخش شود زیرا در غیر این صورت امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

معظمی اظهار امیدواری کرد با کمک مجلس و فراهم شدن فضای بین المللی بتوان بخشی از انبوه مشکلاتی را که صنعت نفت با آن روبرو است با یاری خداوند حل کرد.
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۵:۴۸
تعداد بازدید : ۵۴۱