شاید نمایشگاه بیستم صنعت نفت ایران بهترین فرصت باشد!

شاید نمایشگاه بیستم صنعت نفت ایران بهترین فرصت باشد!
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران با شعار تقویت ساخت داخل با اتکا بر اقتصاد مقاومتی با حضور بیش از ١٢٠٠ شرکت داخلی و ٦٠٠ شرکت خارجی از ٢٩ کشور آغاز به کار کرد.
برطرف شدن نیازهای بشر، از گذشته های دور از طریق داد و ستد کالا صورت می گرفته است؛ با گذشت قرنها، اینک بشر برای برطرف کردن نیازها به انواع ارتباط جمعی، نمایشگاهها و بازارهای مکاره متوسل می شود تا نیازهایش را با بهترین کیفیت ممکن و مناسب ترین قیمت تأمین کند .


نمایشگاه

در این میان نمایشگاه بین المللی صنعت نفت ایران که همه ساله در تهران برگزار می شود، به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای نمایشگاهی منطقه و جهان محلی است برای نمایش توانمندیهای شرکتهای داخلی و بین المللی در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی.
جمهوری اسلامی ایران با پتانسیل ١١ درصد از کل ذخایر نفت و ١٨ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان هر سال میزبان برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش است که از نظر گستردگی و تعدد شرکت کنندگان در زمره پر اهمیت ترین نمایشگاههای تخصصی در حوزه صنعت نفت و گاز در سطح جهان به شمار می آید.

بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که از ١٦ تا ١٩ اردیبهشت ماه ١٣٩٤ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود می تواند فرصت مناسبی باشد برای شرکتهای داخلی و بین المللی که می خواهند توان خود را برای جذب بازارهای بیشتر به رخ حریفان بکشند.

ناگفته پیداست که در این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت و گاز، رقابت اصلی میان شرکتهای بین المللی است که سعی خواهند کرد نخستین گام را در ورود به بازار های ایران مستحکم تر بردارند تا وقتی فشار تحریمها برداشته شد، چیزی برای از دست دادن نداشته باشند!
تکلیف شرکتهای داخلی هم مشخص است. این شرکتها علاوه بر هدف گرفتن بازارهای پر سود صنعت نفت در داخل، با نمایش توانمندیهای خود خواهند توانست بخشی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند. همانطور که هم اکنون نیز توانسته اند بازارهای مهمی را جذب کنند.

در نهایت، موضوع اصلی رقابت این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش، میان شرکتهای بین المللی و داخلی، رقابت برای کسب سهم بیشتر از بازار ٥٠ میلیارد دلاری سالانه مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت ایران است. بازاری پرسود که با شکل جدید قراردادهای نفتی ایران، جذاب تر شده و هر صنعتگری را وسوسه می کند!.

در این میان مذاکرات گسترده وزارت نفت ایران با شرکتهای بین المللی، چشم انداز روشن تری را برای صنعت نفت کشور تصویر کرده و این مهم با توافق جامع و بازگشت نفت و گاز ایران به بازارهای بین المللی، توسعه هر چه سریعتر اقتصادی ایران را، بخصوص در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رقم خواهد زد.

هم اکنون و پس از صدور بیانیه مشترک لوزان مبنی بر توافق میان طرفهای درگیر در مناقشه هسته ای، احتمال رسیدن ایران و گروه ١+٥ به توافقی جامع تا ضرب الاجل سی ژوئن موضوع مهمی است که بازارهای نفت را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از غولهای نفتی جهان را به مذاکره مجدد با مقامات نفتی ایران و نمایش توانمندیهای خود در نمایشگاه بیستم نفت تهران واداشته است.

تا پیش از این تحریمهای بین المللی علیه ایران شامل تحریمهای سازمان ملل، تحریمهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تحریمهای آمریکا بخشهای مهمی از اقتصاد ایران شامل سوئیفت، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و پالایش، صنایع سنگین، صنعت بیمه، کشتیرانی، صنایع هوا فضا، صنعت هسته ای و به طور کلی همه مبادلات بازرگانی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

در این شرایط بانک مرکزی و دیگر بانکهای ایران با محدودیت مبادلات ارزی روبرو بودند و بخشهای مختلف اقتصادی ایران به دلیل نبود امکان انتقال ارز طبق روال جاری در سطوح بین الملل، بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران به دلیل تحریمهای بین المللی امکان رشد متناسب با برنامه های توسعه ای کشور را پیدا نکردند و تقریبا بیشتر برنامه های پنجساله ( بخصوص در دولتهای نهم و دهم) با تعویق روبرو شد. بسیاری از کارخانه های صنعتی و نیمه صنعتی کشور به دلیل ورود کالاهای ارزان چینی تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند، توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی عمدتا به دلیل بی برنامگی و تعلل برخی پیمانکاران داخلی و خارجی عقب افتاد و در میادین مشترک دیگر هم شرایط به همین منوال گذشت.

در بخش شدت مصرف و هدر دادن و اتلاف انرژی نیز به دلیل واردات بی رویه کالاهای انرژی بر غیراستاندارد و بی توجهی به استانداردهای لازم در احداث ساختمان و همچنین تولید خودروهای با مصرف سوخت بالا و پایین بودن راندمان در نیروگاههای کشور، شاهد زیانهای عمده و غیرقابل جبرانی هستیم. در دوره ای که عمده کشورهای صنعتی و غیر صنعتی به سمت کاهش شدت انرژی حرکت می کردند، شدت انرژی در ایران با رشدی پایدار به اوج خود رسید و شرایط را به شکلی بغرنج کرد که بیشتر مسئولان کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و هشدار دادند.

البته در این شرایط جمهوری اسلامی با بهره گیری از دانش فنی مهندسان داخلی و روشهای مختلف انتقال ارز و استفاده از کشورهایی که در زمان تحریم حامی ایران بودن توانست در بخشهای مختلف اقتصادی شگفتیهای مهمی بیافریند که از جمله آن می توان به فاز دوازده پارس جنوبی اشاره کرد.

به هر حال در این روزها بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی برگزار می شود که تا ضرب الاجل سی ام ژوئن کمتر از دو ماه فرصت باقی مانده و شرکتهای بین المللی فعال در حوزه نفت و گاز با برداشته شدن تحریمها علیه ایران، هر روز با شرایط رقابتی تنگتری در بازار صنعت نفت ایران روبرو خواهند شد. بازاری با قابلیت جذب بیش از ٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی که هم اکنون آغوش خود را به سوی سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی و خارجی باز کرده است.

شاید نمایشگاه بیستم صنعت نفت ایران بهترین فرصت برای عقد قراردادهای سهل الوصولی باشد که فردا رقبا برای بدست آوردن آن موانع سختی را باید از پیش رو بردارند!.

پیمان جنوبی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۱۰
تعداد بازدید : ۵۵۶