جای خالی شرکت های نفتی بین المللی ایرانی// پیشنهاد وزارت نفت برای ایجاد شرکت بازرگانی فراورده های نفتی با بخش خصوصی

جای خالی شرکت های نفتی بین المللی ایرانی// پیشنهاد وزارت نفت برای ایجاد شرکت بازرگانی فراورده های نفتی با بخش خصوصی
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: به طور قطع این برای ما باعث افتخار خواهد بود که بعد از رفع تحریم ها چند شرکت خصوصی داشته باشیم که در دنیا شناخته شده باشند. در حالی که روند موجود نشان دهنده نوعی واسطه گری بخش خصوصی است. ما شرکت هایی را داریم که توانسته اند با ما قرار داد منعقد کنند، اما نتوانسته اند نوسانات بازار را کنترل کنند.

به گزارش اوپکس، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی اظهار داشت:  من معتقدم بخش خصوصی تا حد زیادی می تواند به ما در توسعه صنعت و تجارت کمک کند. با وجود  اینکه بخش خصوصی در زمینه های فنی صنعت نفت طی سال های اخیر تلاش زیادی داشته و  در آن بخش پیشرفت های زیادی کرده ، اما در زنجیره انتهایی نفت که تجارت این محصول است، فعالیت چشمگیری نداشته است.

وی ادامه داد:البته ممکن است بعضی شرکت نفت را متهم به انحصار گرایی کنند، اما حقیقت این است که ما چنین نظری را در بخش بین الملل نداریم و همیشه اعلام کرده ایم که اگر بخش خصوصی بتواند در زمینه های موجود به ما کمک کند، می توانیم حداقل در شرایط تحریم ها از این کمک استفاده کنیم.

قمصری تصریح کرد:من همیشه به بعضی از دوستان بخش خصوصی تاکید کرده ام که دوران تحریم دوران طلایی است که بخش خصوصی در آن می تواند به شکوفایی برسد، چرا که اگر تحریم ها برچیده شود سعی شرکت های نفتی براین خواهد بود که با حذف پله های واسط از هزینه هایشان کسر بکنند.

وی باانتقاداز بخش خصوصی، افزود:بخشی از این بخش به جای ریسک پذیری، به سمت دلالی رفته است. تمام تلاش بخش خصوصی به استثنا چند شرکتی که موفق هم بوده اند، این بوده که محمولاتی را در بازار جا به جا کند و چند دلاری را به عنوان سود کسب کند. تجربه ما در دو دهه اخیر نشان داده است که دلالان نفت چندان موفق نبوده اند و خیلی از اینها از چرخه انرژی دنیا حذف شده اند. شرکت هایی در دنیا موفقند که قدرت ریسک پذیری داشته اند. عامل اختلاف ما با شرکت های خصوصی در این موضوع است که به جای ریسک پذیری به دلالی نفت می پردازند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این که صحبت های وی در اینجا بعنوان نظرات شخصی کسی است که در این عرصه تجربه دارد، نه دیدگاه های رسمی شرکت نفت، گفت:به طور قطع این برای ما باعث افتخار خواهد بود که بعد از رفع تحریم ها چند شرکت خصوصی داشته باشیم که در دنیا شناخته شده باشند. در حالی که روند موجود نشان دهنده نوعی واسطه گری بخش خصوصی است. ما شرکت هایی را داریم که توانسته اند با ما قرار داد منعقد کنند، اما نتوانسته اند نوسانات بازار را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: شاید نمی توان انتظار زیادی از بخش خصوصی داشت که این نوسانات را تحمل کنند، ولی در شرایط موجود و سخت بازار وقتی که یک واسطه پس می زند، این پس زدگی باعث جبهه گیری در مجموعه های صادراتی کشور می شود و قطعا ما به لحاظ فنی توان این پس زدگی را نداریم زیرا این پس زدگی محمولات باعث توقفات جبران ناپذیری در تولیدات ملی کشور می شود.

قمصری با اعلام این که عدم برداشت محصولات باعث توقع پالایشگاه ها و پیرو آن کاهش تولید خواهد شد، ابراز امیدواری کرد:با توجه به اینکه مشکلات تحریم بانکی را داریم بخش خصوصی از دلالی به سمت ریسک پذیری برود. ما با انواع تحریم مواجه شدیم و با آنها مشکلی نداشتیم، اما آنچه کار را برای ما سخت کرد تحریم های بانکی بود. بنابراین  بخش خصوصی می تواند  نقش بانک ها را ایفا و به ما در رفع این مشکلات کمک کند. اگر ما به جای وجوه، کالاهای مورد نیاز برای صنعت نفت و یا کشور را دریافت کنیم با این معنی است که بخش خصوصی عملا به جای بانک ها نشسته است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران افزود:اگر بتوانیم معادلات بانکی را مدیریت کنیم به راحتی حجم تجارتمان را می توانیم افزایش دهیم. برای اینکار به همکاری بانک مرکزی نیاز داریم، بانک مرکزی آنطور که ما تحریم ها راحس می کنیم حس نمی کند بنابراین ما با کمک بخش خصوصی می توانیم مشکلات بانکی را از سر راه برداریم.

او گفت: طی دهه اخیر با نوساناتی که در بازار ایجاد شده نوع مصرف در حال تغییر است. یکی از بزرگترین رقبای نفت ذغال سنگ است، تنوع انواع نفت خام های تولیدی و شرایط تکنولوژی و پالایشی به گونه ای حرکت می کند که باعث شده رقبای نفت جای جولان بیشتری داشته باشند و جای ما را تنگ کنند.

قمصری ادامه داد:با رفع تحریم ها برگشت ما به بازار کار ساده ای نخواهد بود به چند دلیل. یکی اینکه، نوع عادتی مصرفی مصرف کنندگان به لحاظ ترکیب انرژی عوض شده است. دوم اینکه نفت خام رقیب به شدت در بازار فراوان است و سوم بسیاری از تولیدکنندگان رقیب ما مراکز مصرف را در دست گرفته اند. در این شرایط سخت قطعا بخش خصوصی می تواند به ما کمک کند تا به بازار بازگردیم.

وی گفت: ما به عنوان وزارت نفت، می توانیم حداقل در بخش فراورده از صحنه تجارت خودمان را کنار بکشیم و به سیاست گذاری بپردازیم و بخش خصوصی را وارد تجارت کنیم. بسیاری از کشورها، شرکت های بزرگ تولیدی بخش خصوصی سازمان یافته ای ایجاد کرده اند. ما پیشنهاد انجام این کار را به وزیر نفت داده ایم و آماده هستیم که با کمک بخش خصوصی شرکت بازرگانی فراورده های نفتی را ایجاد کنیم. ما این آمادگی را داریم که بخش خصوصی بها دهیم تا وارد دنیای تجارت شود، بخش خصوصی که بتواند در مصرف کننده ها نفوذ کند، چرا که اگر ما نتوانیم توسط بخش خصوصی در نقاط مصرف نفوذ کنیم خیلی نمی توانیم موفق باشیم. 

قمصری اظهار داشت: با توجه به افزایش تولید گاز طبیعی در کشور کل نیاز مصرفی این محصول توسط تولید داخلی خواهد بود و ما بی نیاز از وارد کردن گاز طبیعی هستیم و این امید را داریم که این محصول را در سالهای آینده برای صادرات آماده کنیم. به همین دلیل ما دست همه کسانی که تمایل به همکاری دارند را می فشاریم و معتقدیم که با توجه به میزان تولیدات پیش بینی شده در سال 94 و 95 فراورده ها بخش خصوصی این فرصت را دارد که بتواند خود را در بازار های جهانی معرفی کند. هر چند اگر شرکت ها تمایل به تجارت در زمینه نفت خام باشند منعی وجود ندارد و ما نفت خام را هم در بورس عرضه خواهیم کرد؛ اما صدور نفت خام به دلیل مشکلاتی که کشور در زمینه بودجه آن دارد، ساز و کار و محدودیت های خاص خودش را به وجود می آورد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پایان افزود:بنابراین ما هم از طریق بورس و هم از طریق قرارداد های مستقیم به شرط داشتن مصرف کننده مستقیم و قطعی در خدمت دوستان خواهیم بود.

گفتنی است، نخستین همایش راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی انرژی، به همت اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران و همزمان با دومین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت برگزار شد.

 

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۰:۲۳
تعداد بازدید : ۵۶۷