موافقت ایران با گشایش خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای ونزوئلا

موافقت ایران با گشایش خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری برای ونزوئلا
رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد کشورش موافقتنامه ای با ایران برای ایجاد یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری جهت کمک به ارتقاء سطح عرضه کالاهای «ضروری برای مردم ونزوئلا» امضا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از رویترز، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز جمعه اعلام کرد، کشورش موافقتنامه ای با ایران برای ایجاد یک خط اعتباری 500 میلیون دلاری جهت سرمایه گذاری های مشترک و کمک به ارتقاء سطح عرضه کالاهای «ضروری برای مردم ونزوئلا» امضا کرده است.
کاهش قیمت نفت اقتصاد ونزوئلا را با بحران مواجه کرده و موجب کمبود کالاهای مصرفی از مایع  ظرفشویی گرفته تا شیر در این کشور شده است. دولت مادورو اکنون به دنبال تامین مالی از متحدان ونزوئلا در نقاط مختلف جهان است.
مادورو در جریان یک نطق تلویزیونی پس از دیدار با یک هیئت ایرانی گفت: «ما (موافقتنامه ای را برای ) یک اعتبار باز به مبلغ 500 میلیون دلار امضا کردیم که به صورت فوری شروع به کار خواهد کرد.»
محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این باره گفت، این توافق مقدماتی است و برای بررسی به وزارت دارایی ایران ارسال خواهد شد.
دو کشور عضو اوپک از دوره ریاست جمهوری هوگو چاوز در ونزوئلا متحد یکدیگر بوده اند. رئیس جمهور فقید ونزوئلا منتقد تحریم های آمریکا علیه ایران و سیاست خارجی این کشور در قبال آمریکای لاتین بود.
مادورو افزود، ونزوئلا با یک «جنگ اقتصادی» به پشتیبانی واشنگتن مواجه است که از نظر وی علت اصلی افزایش تورم و کمبود کالاهای مصرفی در کشورش است.
مخالفان دولت مادورو می گویند، مشکلات اقتصادی ونزوئلا از سیستم فاسد کنترل ارز، کنترل سرسختانه قیمت ها و موج ملی سازی بنگاه های اقتصادی خصوصی ناشی می شود.
۶ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۵۷۷